onsdag 16 september 2009

090916 Satans j*vla skit sjukhus!

Innan den här arbetsveckan är slut kommer jag ha besökt vårat kära sjukhus 5 ggr...

som jag skrev igår skulle jag och F vaccinera oss inför resan idag.

Låt mig först berätta om när F skulle boka tid för vaccinationen.

- Hej, jag och min sambo ska åka utomlands och behöver vaccinera oss..
- Okej, vet ni vilka sprutor ni behöver?
- Ja, vi ska ju till Bali och Thailand så vi behöver tw..
- Det spelar ingen roll förresten, berätta för läkaren vart ni ska så tar han/hon fram rätt sprutor åt er. Har ni blivit vaccinerade tidigare för ngt så ni kanske inte behöver ta alla?
- Ja, jag har de första två sprutorna för twinrix så jag behöver bara ta den sista och jag tror att det är samma för Anna men jag är inte säker... (Jag var inte hemma när F bokade tiden)
- Okej, men det kan ni också ta med läkaren när ni kommer så ger han er de sprutor ni behöver.
- Kanon
- Då kan ni komma onsdagen 090916 kl 10:40

Jaaaaa, så var vi då iväg idag då. Jag började alltså dagen med solbehandling på sjukan och sen ner till jobbet någon timme för att sen gå till bussen i ösregn och åka upp till sjukan igen. Efter att ha fyllt i några papper och väntat i ca 30 minuter kommer en sköterska och hämtar oss.

- Ja, ni skulle alltså ha spruta nr 3 för Twinrix...?
- Nja, Fredrik ska ha den, men jag har redan tagit Havrix för några år sen så jag behöver bara spruta mot Hepatit B.
- Jaha, men då måste du boka läkartid.
- Eh...vad är det här då?
- Alltså vi har läkartid på tisdagar och torsdagar och det här är onsdag.
- Jag vet att det är onsdag, men när vi bokade sa de att vi skulle berätta var vi skulle och vilket skydd vi hade sen innan så skulle ni ge oss de sprutor vi behövde...
- Okej, men för den sprutan behöver vi en läkares ordination.
- Men vadå, ska man ha turen att lyckas få en tid på en tisdag eller torsdag för att få de sprutor man behöver??
- Ja...
*jag kokar lite*
Till saken hör här att jag måste alltså få ett godkännande från en läkare för att ta en spruta mot Hepatit B, medan Fredrik utan problem får ta en spruta mot Hepatit A och B. (????)

- Okej, men vi ska ju även (efter vad jag läst) behöva ta en tyfoid-spruta.
- Nej, inte för er resa
- Va?
- Vänta ska jag kolla i pärmen för säkerhetsskull (hon bläddrar i en pärm). Ja, kolla här. Om man ska vara borta i längre än 3 månader bör man ta den, och ni ska bara vara borta 5 veckor så det är totalt onödigt.
- Men min resekompis var här igår och vaccinerade sig och hon tog den sprutan. Gjorde hon det helt i onödan då eller?
- Ja, det verkar ju så...
*wtf?*
Efter detta får Fredrik sin spruta medan jag surar i ett hörn. Sen säger sköterskan
- Men om ni väntar lite så kan jag gå och kolla om det finns ngn läkare här nu som kan godkänna att jag ger dig sprutan, så vi får detta gjort på en gång.
- Tack!
Hon försvinner iväg en stund och F går och betalar sin spruta som går på typ 700 spänn, då besöket i sig på ca 1,5 minut kostar TREHUNDRA spänn! Hon kommer tillbaka
- Ja, nu var det ju så olyckligt att alla läkare precis gick på möte, men om du vill kan du ju vänta men det kan ju ta ett tag...
- Alltså jag har ju jobbet, jag kan inte sitta här och vänta flera timmar.
- Ja, då kanske du kan komma tillbaka på eftermiddagen?
- Alltså jag kan inte missa jobbet för att jag måste vara på sjukan 3 gånger samma dag. Jag hinner ju bara tillbaka och sen får jag vända igen...det är ju för sjutton redan eftermiddag (det sista tänkte jag bara i huvudet).

Det hela resulterade i att
1. Carro har tagit och framförallt betalat för en spruta helt i onödan
2. Jag måste till sjukhuset även imorgon bitti för att få min spruta...jag som hoppades att slippa se det stället igen förrän fredagmorgon.
3. Jag missade 1,5 timme av min arbetsdag, som måste jobba igen - helt i onödan.
4. Kommer missa mer arbetstid imorgon igen, då jag inte fick en tid förrän halv 9 istället för kanske 7:30 eller 8:00 så jag inte missat så mycket.

För att göra saken ännu lite bättre så höjdes priserna för vaccinering from. första september 2009. Härlig Tajming!

1 kommentar:

C sa...

vilka jävla stolpskott alltså...jaja, vi slipper väl förhoppningsvis hepatit.. om dom nu verkligen gav rätt vaccin förståss. skule ju inte förvåna med tanke på hur yr i pallet dom var på det där stället...