tisdag 8 december 2009

091209 Thailand

Hejsan!

Nu ar vi i Thailand. Resan hit var lite speciell. Vid 12:00 checkade vi ut fran varat hotell och tog en taxi till flygplatsen. Flyget gick vid fyra pa eftermiddagen och vi skulle vara framme i Bangkok vid ca 20:15 thailandsk tid. Det enda vi visste var att vi vill ner till sodra Thailand, men inte hur. Vi hade hela tiden tankt typ ta en buss ner, stanna pa olika platser pa vagen och sova nagra natter lite har och dar, men helst av allt ville vi till sodra Thailand. Pa vag till Bangkok bestamde vi oss for att kolla om det gick nagot flyg ner till Krabi eller Phuket morgonen efter och isof overnatta i bangkok och flyga direkt morgoen efter. Om inte biljetterna var svindyra forstas.

Nar vi landat och fatt vara vaskor tankte vi kolla upp hur flygen gick dagen efter innan vi lamnade flygplatsen. Vad sag vi da? Jo det gar ett flyg till Phuket om mindre an en timme! Incheckning stanger om FEM MINUTER! Vi tog ett blixtbeslut och kopte biljetter for 500 kr/pers , sprang (precis som pa film) genom den gigantiska flygplatsen och hann med incheckning och ca 5000 olika pass och handbaggagekontroller och hann precis till gaten nar det var dags att ga pa planet. Hux flux, drygt en timme senare klev vi av planet i Phuket. :) Jag har aaaaaldrig tagit ett sant impulsivt beslut i hela mitt liv, men fan va kul det var :)

Vi landade i Phuket vid 22:30 pa kvallen och hade ingen aning om var vi skulle ta vagen. Det stod en snubbe i en turistdisk pa flygplatsen som borjade skrika pa oss. Till en borjan tankte vi att vi skulle skita i honom da man alltid far betala overpris om man litar pa forsta basta snubbe, speciellt som jobbar pa flygplatsen. Men sen insag vi att vi inte visste nagonting om nagonting i phuket sa vi kunde lika garna lyssna pa vad han hade att saga om boende.

Han ville skicka oss till Patong som ar en del av Phuket. Anledningen var att det ar mest ungdomar dar. Jag har varit dar en gang och tyckte det var bra shopping men inte sarskilt fin strand. Vi bestamde oss for att hellre bo vid Kata eller Karon Beach aven om det ar lugnare dar. Han fragde vad vi hade for krav pa hotellstandard. Vi sa att vi ville bo relativt billigt, men atminstone en liten pool och gangavstand till en strand. Da plockade han fram den vrakigaste broschyren pa ett fyrstjarnigt hotell som liggen 2 minuter fran Kata Beach. Ehh..tankte vi...kan vi fa se prislistan. Mycket riktigt, ett vanligt dubbelrum gick pa nastan 900 kr/natten. Aven om det ar billigt i jamforelse med sverige sa ligger inte varan budget pa det priset. Vi bad att fa se nagra billigare alternativ. Efter att ha tittat runt en stund i olika broschyrer borjade han propsa igen om det det forsta alternativet. Vi sa att han maste ge oss ett mycket battre prisforslag om vi skulle kunna ta det. Da tog han telefonen och ringde till hotellet och surrade och surrade och surrade. Efter mycket om och men lyckades vi (pa nagot javla satt) pruta oss till att hoja standarden till 3 stycken deluxe dubbelrum med havsutsikt pa det fyrstjarniga hotellet for priset av 170 kr/ pers/natt. Jag har ingen javla aning om hur det gick till men jag aker fan aldrig mer Charter! :) Vi har fatt lova dyrt och heligt att inte beratta om priset for nogon annan pa hotellet. Vi kollade for skojs skull upp hotellet pa internet. Aker du hit med fritidsresor ligger priset pa det har hotellet (dock inkl flyg) pa 30 000 kr for tva personer i en vecka.

Vi kom till hotellet strax efter midnatt och da var alla rejalt trotta. Igar tog vi det lungt pa dagen. At frukost. Kollade in hotellomradet. Badade i poolen ett tag. Gick sen ner till stranden. Jag alskar den har stranden om man jamfor med Kuta Beach pa Bali. Har ar det helt stilla sa man bara kan ligga och guppa runt lite i det lugna klara vattnet. Sanden ar jatteharlig. Som potatismjol. Precis som jag mindes den. Det ar dock lite svalare har an pa Bali. Skont...nu svalkar det faktiskt nar man badar.

Pa kvallen var grabbarn lite partysugna (dock inte jag som var jattetrott, men man staller upp for gruppen). Vi forfestade pa hotellet till tolv ungefar och tog sen en tuk tuk till Patong dar det skulle vara mer partyliv. Tog ca 20 min.

Det enda jag kan saga om den kvallen var: Jag har ALDRIG sett sa manga horor pa en och samma gang i hela mitt liv! Uscha! Var man an tittade sa var det tjejer som lika garna kunde vara ca 15 ar i kortkort klanningar och kjolar som antingen dansade kring stripppalar, klangde pa gamla gubbar eller sprang fram och borjade klanga pa killarna i varat sallskap. Jag blev sa sjukt acklad och typ deprimerad. Sa javla sorgligt. Okej, pa Bali kunde man se nagon tjej har och dar som uppenbart inte hade ett respektabelt yrke, men i Patong...de var overallt. Efter att alla har gatt runt med tefats-ogon i typ en timme sa gick vi pa donken och tog en burgare och sen akte vi hem. Inge mer fest i patong. Kandes som man skulle fa HIV av att ta i bardisken.

Tog en massa fina bilder fran stranden igar som jag tankte lagga upp nu, men Fredriks dator verkar ha fatt kortslutning eller nagot for den ar helt dod efter att jag lade over bilderna pa den igar. Hander ingenting nar man satter i laddaren eller fortsoker sla pa den. Hoppas verkligen inte den ar kord. Har typ alla bilder pa den :(

Vi kommer bo pa det har hotellet till imorgon torsdag till en borjan. Sen vet vi inte vad som hander. Nu ska jag ga till poolen. Puss

PS! Det finns en supermarket mittemot hotellet som har Haribo-lakrits! Jippie!