tisdag 3 november 2009

091103 Klädrensning mm

Stoppa pressarna! Innan jag börjar mitt vanliga inlägg vill jag med denna bild visa att jag för första gången i mitt liv lyckas steka en hel halva blodpudding alldeles själv utan att den på något sätt rasade isär under processen! Jag blev så stolt så jag sparade den till matlådan så jag hade något att skowa med i köket på jobbet. Jag bar matlådan till jobbet som om jag hade en bomb i väskan för att skivan inte skulle gå sönder.



Se den svaga röda ringen i bilden.
Nu till det vanliga inlägget.


Tjolahopp!


Igår fick jag för att mig att städa. Som vi pratade om på jobbet förra veckan så har jag det problemet när jag ska städa att jag gärna fördjupar mig i en liten del av lägenheten och tokstädar den så pass att det tar några timmar och resten av lägenheten liksom faller i glömska. Så var även fallet igår när jag av en slump råkade rikta in mig på garderoberna. Sen var jag fast där hela kvällen. Det var liksom ut med allt, dammsuga och dammtorka i garderoben, upp på vinden och hämta banankartonger och sortera ut sommarkläder (som inte ska med till Bali förstås), sortera alla skor och strumpor osv. Det är bra att göra då och då, men inte de tillfällen då man inte har hur mycket tid som helst och egentligen bara tänkt plocka undan lite och köra igång diskmaskinen.

Nåväl, jag körde på för fullt ös tills F var klar med maten. Men efter maten gick liksom luften ur mig och det var en fysiks omöjligthet för mig att fortsätta. Så jag lämnade allt som det var och bestämde mig för att fortsätta dagen efter...vilket jag faktiskt gjorde. Eller jag var ju så illa tvungen då det inte gick att ta sig från ett rum till ett annat då det var prylar överallt!

Innan jag gick och lade mig igår passade jag på att ta några bilder på röran och jag insåg nu när jag kollade på dem på datorn att de avslöjar ganska mycket om ens liv genom att bara ögonblicksfota ett rum.



Första bilden på hallen säger väl egentligen inte så mycket förutom att både jag och min sambo är pås-fantaster. Vi kommer alltid hem med påsar (trots att vi inte handlar hela tiden. Vi kanske hittar dem på vägen?) som släpps här och där och sen vet vi aldrig i vilken påse vi har den saken man behöver just då. Jag räknar det till 8 påsar på bara den här lilla ytan.




Vardagsrummet. Avslöjar en hel del.
  • Tittar man på vardagsrumsbordet längst upp till vänster så skvallrar de två muggarna om varifrån vi fick vår söndagsmiddag. Skulle man ändå vara osäker ligger papperspåsen under bordet.
  • Vi har fortfarande inte tagit reda på tvätten trots att det var nästan en vecka sen vi tvättade.
  • Mammas fina madrass ligger på golvet trots att jag sade till henne samma kväll i telefonen "Hur skulle din madrass kunna bli skitig när det inte är någon som använder den?" Mamma, vi tog fram den efter att jag pratat med dig för vi fick inte plats i soffan när vi skulle kolla på film. Jag lovar att ingen av F's svettiga kompisar har sovit i den på fyllan!
  • Efter donken-middagen flyttade vi oss till madrassen där vi kollade på film och man ser tydligt på malaco-påsen och den tomma chips- och dippskålen vad vi åt till efterätt! :)


Bilden på sovrummet kan bland annat avslöja att trots att jag uppnått den ärevördiga åldern av 22 jordsnurr sover jag fortfarande med Mimmi Pigg-täcke och kudde. Tittar man noga längst upp till vänster i bild ser man att nattduksbordet (jag fortsätter att stava det ordet så) är proppfullt med mina älskade Kalle Anka tidningar som jag alltid läser innan jag ska sova.


I övrigt gick även denna helgen i vilans tecken då jag var helt slut på fredag och behövde all vila jag kunde få. Trots detta sov jag nästan inget på fredagnatt. Drömde mardrömmar och svettades och frös om vartannat. Resfeber kanske?
Det enda vettiga jag gjorde i helgen var att F och jag åkte ut med min bedårande lilla farmor till birsta i söndags och köpte något så fantastiskt som mig alldes första egna Julgran! Lite tidigt kan man tycka, men vi kommer ju hem 3 dagar före julafton så det vore skönt att slippa tänka på sånt då. Jag blev naturligtvis helt lyrisk och började tjata om julslingor, julstjärnor (Blomman menar jag. Plast naturligtvis, annars skulle F och jag avlida av allergishock inom en timme), adventljusstakar m.m så F fick hejda mig. Men en fin plastgran (allergi igen!)blev det iaf och lite pynt till :)

Nu sitter jag här och gör något så ovanligt som dricker öl och käkar popcorn. Popcornbiten är inte ovanlig men ölbiten. Dricker nästan aldrig öl. F och jag såg på Desperate Housewives när Tom Scavo satt på verandan med granngubben och drack öl och Fredrik bokstavligt talat flyger ur soffan och springer in i köket och kommer tillbaka med två öl. Varför inte, tänkte jag :)
Nu ska jag ta och göra kväll! Imorrn är det dags för svinis-vaccin. Hua! Hade inte tänkt ta det men har efter många om och men och samtal med sjukvårdsupplysningen om vår resa insett att det bästa är att ta den. 1,5 halv vecka kvar nu!
Vilken film?
- UAH! Spenatknytena!

1 kommentar:

cj sa...

hahaha, jag trodde att blodpuddingsbilden visade en guld/bronsfärgad ögonskugga som gått sönder :) men jag kan hålla med om att det är grymt svårt att få de små jävlarna att hålla ihop! filmcitatet var ingen match förresten ;)