onsdag 25 november 2009

091125 Havssolkdpaddor och obotlig trotthet

Hej!

Tack for fina kommentarer! Jag blir sa glad :)

Vi har haft underbara dagar har pa gili. Igar hade vi bestamt oss for att aka med en bat runt de tre oarna och snorkla. Efter frukosten fick vi veta att den ''allmanna'' snorklingsbaten just gatt och vi skulle fa vanta till dagen efter, om det inte var sa att vi ville hyra en hel bat med guide och snorklingsutrustning for oss sjalva, vilket var jattedyrt. Efter att fatt hora att jattedyrt innebar drygt hundra kronor per person bestamde vi oss att gora det ;)

Vi var ute i ca 5 timmar och hann med att stanna och snorkla pa 3 stallen utanfor respektive o och stanna pa gili air och kaka lunch. Vi hade en toppendag med underbart vader och massa fina fiskar och koraller. Personligen tyckte jag att hojdpunkten var havsskolpaddorna. Vi hann se 3 stycken innan det var fardigt. Jattestora och skitcoola! De simmar som i slowmotion. Idag nar vi gick till stranden sag jag att de har typ ett akvarium har dar de foder upp dem och har dem tills de ar tillrackligt stora for att slappas ut i havet. Skitsota pyttesma skolpaddor!

Efter turen igar var vi helt slut (som vi alltid ar har pa kvallarna). Vi har varit tillbaka pa hotellet fore kl 22 varje kvall for ingen har orkar varit ute langre. Ikvall ar sista kvallen for imorgon aker vi tillbaka med baten vid 13:00. Sa idag minsann har vi tagit det svinlungt for att vi ska orka med en liten liten utekvall. Vi beter oss nastintill som pensionarer. Vi kan ju inte spendera 5 dagar pa gili utan att festa en enda gang, haha :)

Saker jag lart mig hitills pa av Gili (nagra galler aven bali):
  • Det blir stromavbrott minst 15 ggr per dag (dock inte sarsklit langvariga)
  • Nar strommen gar fungerar inte heller det rinnande vattnet. Detta kan man om inte annat lara sig nar man star i duschen och precis har schamponerat hela sig och sen gar strommen.
  • Du dricker aldrig tillrackligt med vattten for att inte ha ont i huvudet pa kvallen
  • Man kan faktiskt skydda sig for bra mot solen (syns inte direkt pa mig att jag varit 1.5 vecka i utlandet)
  • Du ar alltid hungrig, men det racker med att ata tre tuggor sa blir man proppmatt. Har inte atit upp en enda portion sen jag kom hit och anda ar jag sa hungrig att jag skulle kunna ata en apa nar jag gor min bestallning.
  • Att nysa i snorkel och cyklop ar ingen bra ide.
  • Pa gili finns det ingen som har vaxel pa en 100.000 sedel (trots att den ar vard endast 80 kr) Det ar helt omojligt att handla i butikerna for vi har for stora sedlar
  • Ingen, absolut ingen stressar har (vilket ibland kan gora mig stressad)
  • Det finns inte klockor nagonstans
  • Det ar inte latt att tvatta haret i duschen och forsoka fa bort allt salt fran badet i havet under dagen nar vattnet i duschen bestar av...just det - Saltvatten
  • Det ar valdigt roligt att skratta at dumma turister som ar livradda for alla odlor som finns overallt.
  • Det finns inte en endaste katt med hel svans (och tro mig, det ar katter overallt)
  • Trots att gili ar en primitiv o. Inget motordrivet, dalig elektricitet, knappt rinnande vatten sa har de pa nagot satt lyckats fa hit jordens alla javla TV kanaler till hotellrummen. Man skulle latt kunna spendera hela semestern med att bara se toppmoderna filmer pa alla de underbara kanalerna pa TVn.
  • Dock cencurerar de lojligt mycket. Varje gang nagon svar i en film sa har de helt sonika stangt av ljudet. Sa i en slagsmalsscen later ljudet som nar man prata med nagon i mobilen som har dalig tackning. Scener som innehaller en kyss eller nagon varre plockas helt enkelt bort, trots att det kan totalt forstora handlingen sa man inte fattar nagot. Det ar underbart.

Nu ska vi leta ratt pa lite mat och sen far vi val se hur lange vi hardar ut ikvall. Imorgon beger vi oss tillbaka mot Bali och det forsta vi ska gora ar att lamna in alla klader pa tvattning. Borjar fa slut pa rena klader och allt stinker havssalt.

Puss puss!

1 kommentar:

Elin Landell sa...

Hej Gumman :) Härligt att höra att ni har det bra, saknar dig! Hälsa Carro att det jobbar en skitsnygg kille på hennes jobb :p såg han idag för första gången. På tisdag går flyttlasset från harmonin 38 ;) Jag länktar till ni kommer hem så vi kan ha en sjudundrandes inflyttningsfest!
Erika mår bra, hon är hos Mia i Malmö nu, och vet du!!!! Hon, Mia, Mias kille och Hanna ska gå på idol på fredag, Idol är ju i Malmö då. Dom har supébiljetter med käk och platser på 1:a rad :D Så fort hon kommer hem ska jag visa henne hur man kommenterar ett inlägg, för hon sa att hon inte begrep sig på hur man gjorde!
Ha det bra nu och hälsa alla. Puss, älskar dig! / Elin