onsdag 11 februari 2009

090211 Potatisbullar hos mamma

Hej,

Nu är jag hemma hos mamma, igen. Lyssnar på winnerbäcks...ja, vad heter den nu. Balladen om konsekvenser? Låten om hur det går för Pippi, Ronja och Rasmus på luffen. Länge sen, men vansinnigt rolig!

Har jobbat idag - igen. F ska spela poker ikväll och Elin ska göra annat så när mamma frågade om jag ville komma upp och jag fick välja mat så kändes det ganska lockande.

Har vandrat upp för berget (Mamma bor längst upp i Haga), med skavsår. Gjorde inbrott i en jobbarkompis skrivbordslådor innan jag gick och stal två plåster.

Lagade en tandjävel igår. Utan bedövning (näsan i vädret). Har även äntligen tecknat den där tandvårdsförsäkringen så om det dyker upp oväntade tandbesvär i framtiden ska det åtminstone inte resultera i plötsliga glapp i storbruna.

Efter det åkte mamma och jag, och Birgitta (en äldre dam som mamma är ledsagare åt) till pappa. Vi var ju ändå i Njurunda menar jag. Jag kastade mig i soffan när vi kom, men där blev jag inte långvarig. "Kom ska jag visa dig en sak" sa pappa. Vi gick till mitt gamla rum. (alltså gammel-gamla rum eftersom jag bott hos mamma de 3 senaste åren). Jag trodde jag hade tömt pappas hus på gamla prylar - det hade jag inte. Grejer i oändlighet!

Bara att börja sortera.

Haha hittade ett gammalt "brev" från Carro och Marlene som jag fått typ när vi var 11. De var mina närmaste vänner när jag var liten. De skulle starta en husdjursklubb i sin lekstuga och raggade medlemmar. Otroligt rolig läsning. Klubben var till för dem som hade hund, katt, kanin eller häst. Till saken hör att tanken var att man skulle ta med sig husdjuret till de månatliga mötena som skulle hållas i lekstugan. Lekstugan var typ på 4 kvadrat. Hur fan skulle man få in hästen där? Avslutningsvis kom hållhaken. Stålar

"Medlemsavgiften är 5kr/år, det är ju inte gratis med bläck och papper precis"

HAHAHA!

Jag skrattade länge :)

I helgen var vi i Peerdys stuga i höga kusten. Vi pimplade. I ca 15 minuter. Hihi sen började vi grilla korv och dricka Mintu. När vi kom till stugan var det 14 minusgrader, inomhus!

Med lite eldstadsgrillning, alla plattor och ungen på och ca 40 st väl utplacerade värmeljus fick vi så småningom upp värmen.

Roligt hade vi i alla fall. Vi såg melodifestivalen (besvikelse) och spelade sällskapsspel och drack alkohol på kvällen. Har inga bilder än då Elin var den enda med kamera och hon har inte skickat dem ännu.

Haha jag sitter och lyssnar på Satisfaction nu på relativt hög volym i mammas sovrum och räknade sekunderna innan mamma skulle säga ngt. Det tog 22 sekunder innan mamma kom och mumlade halvhögt "Kan man gilla sån här musik på riktigt?" och utan att vänta på svar smällde igen dörren.

Till saken hör att när jag satt i stugan i lördags och blev lite på lyran där på kvällen så kom jag att tänka på det faktum att jag alltid blir vanvettigt vattentörstig dagen efter jag festat och vi hade inget vatten. Vattnet är avslaget i stugan på vintern och tanken var att vi skulle hämta vatten på macken i byn, och förvara i dunkarna som vi hade med oss så man kunde gå på toa och även naturligtvis dricka vatten. Till vår förvåning "hade dom inget vatten" på macken, så där stod vi med långnäsa. Toan gick ju bra ändå, men man fick bara göra Nr 1, vilket gick då vi skulle hem dagen efter ändå. Men på lördagkvällen fick jag alltså för mig att jag skulle "göra" eget vatten. Ut i vintern och fyllde en kastrull med snö. Ställde på spisen. Efter några minuter hade snön förvandlats till ca 0,5 dl vatten full med grus och barr. Snön som såg så ren ut. "Det här går inte att dricka" tänkte jag och började rota i skåpen efter en sil. Jag hittade ett durkslag. Ett durkslag med uppenbarligen breda springor insåg jag när jag försökte avlägsna skiten ur vattnet för det enda som försvann var de största stenarna. Vet ni förresten hur svårt det är att i ett halvdunkelt rum hälla jättelite vatten från en kastrull till ett litet dricksglas genom ett durkslag när man inte är nykter? Hälften hamnade på diskbänken...

Jag fortsatte att hälla vattnet mellan kastrullen och glaset i hopp och att få bort den mesta lorten. Jag garvade gott när jag dagen efter vaknade med ett dricksglas med ca en klunk grumligt vatten med åtskilliga gruskorn stod brevid sängen.

Jag drack det inte.

Dagen efter skulle vi åka hem. Var bara ett lite mini micro problem. I söndags var det den värsta snöstormen på flera vintrar."Håll er inomhus" sades det på radion. Vi fick skotta fram bilen 3 ggr från det att vi började packa i den tills att vi kunde åka. Jag har aldrig varit så rädd. Det tog oss nästan 6 timmar att komma hem. Jag orkar inte ge mer detaljer kring detta, men fy fan alltså. Om man bortser från hemresan så hade jag skitkul! Behöver jag säga att vi inte fick ngn fisk?

Nu ska jag ut och krama om min mamma och sen sluka hennes potatisbullar.

Imorgon har F och jag varit tillsammans 1 år och 5 månader. På lördag är det alla hjärtans dag. Romantiskt veckoslut, tänkte jag. Tji fick jag. F jobbar imorrn och fredag och lördag. Suck.

Funderar på att ta till vindunken med Elin på lördag, ackompanjerad av melodifestivalen.

Dags för ett filmcitat..hmm...nu vet jag!

"Ta en bulle också"

1 kommentar:

Anonym sa...

dröööööömkåken :D